1972 májusában, amikor Fero Griglák és Tomáš Berka találkoztak egy pozsonyi kocsmában, gyorsan nyilvánvalóvá vált, hogy egy húron pendülnek. Nemcsak a zenei ízlés volt közös, az életmódról és a életvitelről is hasonlóan vélekedtek. Nem tartott sokáig, megegyeztek abban, hogy milyen zenét szeretnének együtt játszani, és úgy döntöttek, hogy alapítanak egy közös bandát.
Először a ritmus szekciót akarták összehozni, és ekkor találkoztak Paľo Kozmával, egy 15 éves dobossal, aki nemrég tért haza Izraelből. Szinte egy időben csatlakozott hozzájuk Laco Lučenič gitáros is, neki basszusgitárra kellett váltania, de ez neki simán ment. Így jött létre a Fermata zenekar, de még mindig nem volt teljesen tiszta, hogy milyen zenei irányba indulnak el. Eleinte a klasszikus zene rock zenei átiratain gondolkodtak. Az egyik első szám, amit játszani kezdtek, George Enescu "Rapsódia Română" volt. Ebben a darabban mindkét alapító tag megmutatta a zenei tehetségét, a legnehezebb részeket is gond nélkül el tudták játszani közösen, ráadásul bármilyen tempóban. Ez a szám évekig a repertoárjuk alapdarabja maradt, mivel a közönség mindig kérte. Ezután elérkezett az idő Mendelssohn B-moll hegedűversenyére, és készültek egy Mozart darabbal is. Viszont hamar felmerültek kétségek az effajta repertoár értelmével kapcsolatban. Tudták, hogy a Collegium musicum már régóta így működött, és nem tűnt értelmesnek folytatni ezt a vonalat.
Griglák felvetette, hogy jazzessebb számokat gyakoroljanak be az Ex We Five időszakból, (Ex We Five Tomáš Berka korábbi, Pozsonyban működő, progresszív és jazz rockot játszó együttese volt. Sajnos, annak dacára, hogy vagy két órányi saját felvétellel rendelkezett az együttes, semmi hangfelvétel nem maradt hírmondónak az Ex We Five munkájának). Berka, mint a felvételek szerzője, elutasította az ötletet, és inkább valami teljesen újat javasolt. Ez nem tűnt rossz ötletnek, nem sokkal később Griglák jelentkezett is egy új számmal, ami Perpetuum nevet kapott, és egy héttel később Berka is előrukkolt a Valčík pre krstnú mamu (Keringő keresztanyának). Az együttműködésük elején egyértelművé vált, hogy Griglák jobban érzi magát a harmóniákban és dallamokban, míg Berka a ritmikai bonyolultságokat, főleg a jazzt szerette. Ez 1973 elején történt, ekkor még a Fermata Lubo Jurčo énekessel próbált, sőt még Eva Strakovával is, akinek Griglák gyorsan elővarázsolt pár Elton John ihletésű dalt. A Straková Londonba való utazása előtt még közösen a V-klubban léptek fel, de korán egyértelművé vált, hogy a Fermata inkább az instrumentális számokban érzi jól magát, így a együttes jövőbeli irányvonala nagyjából ki is alakult. Viszont még rengeteg szervezési dolog adódott, ezeket Kazimír Kylheka menedzser vállalta fel. A jó kapcsolatainak köszönhetően a zenekar a Palackého utcai Junior Clubban talált otthonra. A Slovkoncert kölcsönzött egy régi Hammond orgonát, amit azelőtt Marián Varga használt, de Berka fő hangszerének továbbra is a klavikord számított. Később aztán jött egy Fender Rhodes elektromos zongora, és egy idő után még egy Minimoog is színesítette a együttes hangzását. Mielőtt elkezdték volna a hazai fellépéseket, a zenekar egy igazi tűzkeresztségen ment keresztül Budapesten, egy rock gőzhajón a Dunán, ahová az Omega és az LGT zenekarok hívták meg őket. A magyar közönség ámulva hallgatta az új szlovákiai instrumentális csodát.